Zarządzanie Kryzysowe | 58 773 12 84 58 773 12 95 58 773 12 96 fax: 58 683 50 68 |
naczelnik wzk@powiat-gdanski.pl |
111 | 110 295 |
Zarządzanie Kryzysowe | 58 773 12 85 58 773 12 86 |
113 | 285 | |
Zarządzanie Kryzysowe | 58 773 12 93 58 773 12 94 |
110 | 293 | |
Zarządzanie Kryzysowe | 58 683 15 34 58 773 12 73 58 773 12 74 |
114 | 113 273 |
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za planowanie cywilne oraz przygotowywanie wniosków do decyzji Starosty w zakresie koordynacji działań wszystkich podmiotów reagowania kryzysowego na terenie powiatu, za realizację zadań w zakresie ratownictwa medycznego i ochrony zdrowia, za prowadzenie spraw obronnych, związanych z powszechnym obowiązkiem obrony, obrony cywilnej, a także ochrony informacji niejawnych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Starostwie.
Do podstawowych zadań Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należy, w szczególności:
- w zakresie zarządzania kryzysowego:
- gromadzenie i przetwarzanie danych i informacji dotyczących sił i środków możliwych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych na obszarze Powiatu,
- monitorowanie, analizowanie i prognozowanie występujących na terenie powiatu zagrożeń:
- bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- bezpieczeństwa pożarowego,
- bezpieczeństwa sanitarnego,
- bezpieczeństwa sanitarno-weterynaryjnego,
- bezpieczeństwa budowlanego,
- bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, w tym formułowanie wniosków dotyczących wprowadzenia i odwołania pogotowia lub alarmu przeciwpowodziowego,
- bezpieczeństwa ekologicznego,
- współpraca oraz dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa na potrzeby powiatowego, gminnych oraz wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego,
- zapewnienie funkcjonowania oraz dokumentowanie działań Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
- współdziałanie z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami w zakresie zapobiegania zagrożeniom, monitorowania zagrożeń oraz usuwania ich skutków,
- zapewnienie funkcjonowania oraz dokumentowanie działań Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- zapewnienie funkcjonowania systemu łączności na potrzeby ostrzegania i alarmowania ludności oraz współdziałania z podmiotami reagowania kryzysowego,
- realizacja zadań planowania cywilnego, a w tym opracowywanie i aktualizacja wszystkich wymaganych planów oraz procedur działania w sytuacjach nadzwyczajnych,
- sprawdzanie i opiniowanie pod względem merytorycznym oraz przedkładanie do zatwierdzenia właściwych planów i procedur szczebla gminnego,
- przygotowywanie opinii przedkładanych planów zagospodarowania przestrzennego pod względem spełnienia warunków ochrony przeciwpowodziowej,
- organizacja, przygotowanie i udział w ćwiczeniach organizowanych przez Powiat w ramach współdziałania struktur zarządzania kryzysowego z powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami,
- organizacja, przygotowanie i udział w okresowych ćwiczeniach ewakuacji osób z budynku urzędu z powodu zagrożeń terrorystycznych, pożarowych i innych,
- w zakresie ratownictwa medycznego i ochrony zdrowia:
- dostarczanie informacji niezbędnych do sporządzenia wojewódzkiego ,,Planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne”, (art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym – ( U. z 2020 r. poz. 882 z póź. zm.). Podejmowanie działań organizacyjnych na terenie powiatu, zmierzających zapewnienia czasu dotarcia zespołów ratownictwa medycznego do zdarzenia zgodnie z wymogami ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
- podejmowanie działań organizacyjnych w celu zapewnienia miejsc tymczasowej ewakuacji oraz mobilnego punktu pierwszej pomocy i segregacji rannych na wypadek zdarzeń o dużej ilości poszkodowanych,
- współdziałanie z wojewódzkim lekarzem koordynatorem ratownictwa medycznego w zakresie pozyskiwania dodatkowego transportu medycznego lub miejsc szpitalnych,
- koordynacja współpracy pomiędzy Powiatem, a niepublicznymi podmiotami świadczącymi usługi zdrowotne,
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, połączeniem i likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nadawaniem statutu oraz sprawowaniem nadzoru,
- prowadzenie spraw związanych z określeniem przeznaczenia i standardu aparatury i sprzętu medycznego oraz spraw związanych z wyrażaniem zgody na dokonywanie zakupu lub przyjęcie darowizny takiego sprzętu przez zakład opieki zdrowotnej,
- organizacja konkursu na stanowisko dyrektora zakładu opieki zdrowotnej oraz nawiązywanie stosunku pracy z osobą wybraną po zasięgnięciu opinii komisji konkursowej, jeżeli w wyniku postępowania dwóch kolejnych konkursów kandydat nie został wybrany z przyczyn określonych w ustawie,
- przygotowywanie projektu uchwały o tworzeniu rady społecznej,
- prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem ZOZ,
- przygotowywanie projektów zarządzeń lub uchwał o zmianie formy gospodarki finansowej samodzielnego zakładu lub o jego likwidacji,
- ocena efektów programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców powiatu – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami,
- przekazywanie marszałkowi województwa informacji o realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych,
- inicjowanie, wspomaganie i monitorowanie działań lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej prowadzonych na terenie powiatu,
- ustalanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, co wynika z ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021r. poz. 974 z późń.zm),
- w zakresie spraw obronnych:
- planowanie i programowanie zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych przez jednostki organizacyjne powiatu, Starostwa oraz przez powiatowe służby, inspekcje i straże,
- organizowanie i przygotowanie Stanowiska Kierowania Starosty
do funkcjonowania w systemie kierowania bezpieczeństwem narodowym
w czasie pokoju, w razie wewnętrznego lub zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, w tym w razie wystąpienia działań terrorystycznych lub innych szczególnych zdarzeń, a także w czasie wojny, - realizacja zadań związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa, w tym organizowania i tworzenia systemu stałych dyżurów,
- przygotowanie i utrzymywanie w gotowości systemów łączności wydzielonych na potrzeby obronne państwa,
- organizacja szkolenia obronnego w Powiecie,
- opracowywanie wieloletnich programów i rocznych planów szkolenia obronnego oraz wytycznych Starosty do szkolenia obronnego w Powiecie,
- prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych wykonywanych przez jednostki organizacyjne Powiatu i Starostwa, przez samorządy gminne oraz przez powiatowe służby, inspekcje i straże,
- realizacja zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS) oraz współpracy cywilno-wojskowej (CIMIC),
- współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi na terenie powiatu przy realizacji zadań obronnych,
- opracowanie i aktualizacja ,,Planu operacyjnego funkcjonowania powiatu
w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny”, - organizacja, przygotowanie oraz udział w ćwiczeniach obronnych organizowanych przez Powiat oraz przez szczebel nadrzędny,
- w zakresie powszechnego obowiązku obrony:
- nadzór nad przygotowaniem i przeprowadzeniem rejestracji osób podlegających kwalifikacji wojskowej w roku następnym,
- organizowanie i koordynowanie corocznej kwalifikacji wojskowej,
- rozliczenie kosztów związanych z przygotowaniem i przebiegiem kwalifikacji wojskowej,
- organizowanie akcji kurierskiej na terenie powiatu,
- w zakresie obrony cywilnej:
- opracowanie i aktualizacja ,,Planu OC Powiatu”,
- przygotowanie i organizowanie ewakuacji ludzi i zwierząt z terenów zagrożonych,
- planowanie i koordynowanie pomocy socjalno-bytowej i medycznej dla ewakuowanej ludności,
- przygotowanie i aktualizacja ,,Planu zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych”,
- koordynowanie i prowadzenie szkoleń doskonalących dla formacji OC, pracowników merytorycznych oraz dla ludności,
- prowadzenie przedsięwzięć popularyzujących wśród młodzieży szkolnej idee niesienia pomocy poszkodowanym,
- przygotowanie i zapewnienie funkcjonowania systemu wykrywania i alarmowania na terenie Powiatu,
- organizowanie i prowadzenie wymaganej ilości szkoleń i treningów dla mobilizowanej formacji OC – Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania,
- aktualizowanie bazy danych sił i środków będących w dyspozycji Szefa OC Powiatu,
- utrzymywanie w sprawności technicznej i w gotowości do użycia sprzętu i środków wydzielonych na potrzeby monitorowania zagrożeń oraz ostrzegania i alarmowania ludności,
- w zakresie ochrony informacji niejawnych:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony systemu teleinformatycznego, w którym są przetwarzanie informacje niejawne,
- zapewnienie funkcjonowania kancelarii niejawnej,
- opracowanie i aktualizowanie ,,Planu ochrony informacji niejawnych”, ,,Instrukcji w zakresie sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oznaczonych klauzulą ”zastrzeżone” oraz „Dokumentacji bezpieczeństwa teleinformatycznego”,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób (pracowników), którzy posiadają uprawnienia do dostęp do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa,
- prowadzenie ewidencji wydanych ,,Poświadczeń bezpieczeństwa”, upoważnień do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” oraz „Zaświadczeń o odbyciu szkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych”,
- współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- podejmowanie, w uzgodnieniu ze Starostą, działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia zasad ochrony informacji niejawnych,
- kontrola przestrzegania właściwego wytwarzania dokumentów niejawnych, ich oznaczania, rejestracji oraz przetwarzania,
- kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- przygotowanie i prowadzenie nie rzadziej niż raz na pięć lat przeglądu materiałów w celu ustalenia, czy spełniają ustawowe przesłanki ochrony dla materiałów oznaczonych klauzulą tajności,
- prowadzenie szkoleń dla pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- przestrzeganie aktualności szkoleń podstawowego i doskonalących pracowników merytorycznych pionu ochrony (zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2010r. o ochronie informacji niejawnych Dz.U. 2019 poz. 742 z późn. zm.),
- pionu ochrony (zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2010r. o ochronie informacji niejawnych Dz.U. 2019 poz. 742 z późn. zm.),