Zgodnie z Zarządzeniem nr 47/2020 Starosty Powiatu Gdańskiego z dnia 16 marca 2020 r. w sprawie ograniczenia funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Pruszczu Gdańskim w związku z zagrożeniem wirusem COVID-19. Zasady przyjmowania interesantów są zmienne i aktualna informacja jest publikowana w aktualnościach na głównej stronie Powiatu Gdańskiego.
Godziny przyjmowania interesantów:
poniedziałek, piątek – od 8:00 do 14:00
środa od 9:00 do 15:30
Wydział / Referat | Kontakt | pokój nr |
Naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii i Katastru
Naczelnik GKiK |
58 773 12 03 | 133 |
Geodeta Powiatowy |
58 773 31 16 | 134 |
Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
PODGiK Kierownik |
58 773 12 08 | 128 |
Obsługa zgłoszeń prac geodezyjnych | 58 773 12 09 dokumenty.osrodek@powiat-gdanski.pl |
129 |
Obsługa wniosków o wydanie danych z zasobu, w tym wniosków o MAPY DO CELÓW INFORMACYJNYCH (MAPA ZASADNICZA) |
58 773 12 10 | |
Referat Uzgodnienia Dokumentacji Projektowej
|
58 773 12 16 rudp@powiat-gdanski.pl |
136 |
Pracownia Referatu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej | 58 773 12 17 mapy.rudp@powiat-gdanski.pl |
137 |
Gospodarka Nieruchomościami
Kierownik |
58 773-12-18 nieruchomosci@powiat-gdanski.pl |
223 |
Ewidencja Gruntów I Budynków
Kierownik |
58 773 12 15 | 10 |
Ewidencja Gruntów i Budynków Obsługa Zamówień, w tym wniosków o WYPIS I WYRYS Z EWIDENCJI GRUNTÓW I BUDYNKÓW | 58 773 12 11 | 11 |
Kasa Wydziału GKiK | 58 773 12 18 |
Wydział Geodezji Kartografii i Katastru prowadzi i odpowiada za realizację zadań związanych z:
- Prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym prowadzenie:
- ewidencji gruntów i budynków (EGiB),
- ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),
- bazy obiektów topograficznych (BDOT500),
- gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
- Tworzeniem, prowadzeniem i udostępnianiem danych, szczegółowych osnów geodezyjnych, rejestru cen nieruchomości, standardowych opracowań kartograficznych jak mapa ewidencyjna, mapa zasadnicza.
- Koordynowaniem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
- Zakładaniem geodezyjnych osnów szczegółowych.
- Ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych
- Gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa,
- Gospodarowaniem nieruchomościami Powiatu w zakresie niezastrzeżonym
do właściwości Wydziału Organizacyjnego. - Prowadzeniem postępowań scalania i wymiany gruntów.
W Wydziale Geodezji Kartografii i Katastru wyodrębnia się następujące referaty o nazwach:
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
- Referat Ewidencji Gruntów i Budynków,
- Referat Uzgadniania Dokumentacji Projektowej,
- Referat Gospodarki Nieruchomościami.
Do podstawowych zadań Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej należy, w szczególności:
- Zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej dotyczące geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT).
- Zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej dotyczące ewidencji gruntów i budynków (EGiB).
- Zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej dotyczące obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (BDOT500).
- Udostępnianie kopii zbiorów danych lub innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
- Weryfikacja przekazanych wyników zgłoszonych prac geodezyjnych pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa z zakresu geodezji i kartografii.
- Przyjęcie do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyników zgłoszonych prac geodezyjnych.
- Opatrywanie klauzulą urzędową dokumentów i materiałów przeznaczonych dla podmiotu na rzecz którego wykonawca prac geodezyjnych wykonał prace geodezyjne.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w przypadku odmowy przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyników zgłoszonych prac geodezyjnych.
- Tworzenie, aktualizacja i udostępnianie baz danych szczegółowych osnów geodezyjnych.
- Wyłączanie decyzją administracyjną z geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu danych o sieciach uzbrojenia terenu, które są wykorzystywane wyłącznie przez ten podmiot i są położone na gruntach znajdujących się w wyłącznym władaniu tego podmiotu.
- Przekazywanie i wymiana danych oraz materiałów geodezyjnych i kartograficznych między organami Służby Geodezyjnej i Kartograficznej.
- Wydawanie licencji na udostępniane materiały państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
- Wydawanie decyzji w przypadku sporu co do zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty.
- Prowadzenie spraw z zakresu zakładania i aktualizacji szczegółowych osnów geodezyjnych poziomych i wysokościowych,
- Prowadzenie spraw w zakresie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
- Wyłączanie z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego materiałów, które utraciły przydatność użytkową.
Do podstawowych zadań Referatu Ewidencji Gruntów i Budynków należy, w szczególności:
- Prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków.
- Prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
- Zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej dotyczące rejestru cen nieruchomości.
- Prowadzenie postepowań administracyjnych w sprawach operatu ewidencyjnego oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
- Bieżąca aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków.
- Udostępnianie informacji zawartych w operacie ewidencyjnym i rejestrze cen nieruchomości.
- Przeprowadzanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów.
- Prowadzanie postępowań scaleniowych i wymiany gruntów.
- Sporządzanie i przekazywanie gminnych i powiatowych zestawień danych objętych ewidencją gruntów i budynków.
- Prowadzenie spraw związanych z powszechną taksacją nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości.
- Przekwalifikowanie z urzędu gruntu rolnego na leśny, jeżeli zalesienia gruntu dokonano na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskichze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
- przekazywanie zawiadomień o zmianach wprowadzonych do operatu ewidencyjnego właściwym podmiotom.
Do podstawowych zadań Referatu Uzgadniania Dokumentacji Projektowej należy, w szczególności:
- Koordynacja sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
- Aktualizacja numerycznej bazy danych GESUT w zakresie projektowanych sieci.
- Organizowanie narad koordynacyjnych i wydawanie odpisów protokołów z narad.
- Udostępnianie danych bazy GESUT w zakresie projektowanych obiektów
w ramach rozpatrywania wniosków o naradę koordynacyjną, - Współpraca z branżami i podmiotami władającymi sieciami uzbrojenia terenu w zakresie pozyskiwania danych do uzupełnienia zbioru danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT).
Do podstawowych zadań Referatu Gospodarki Nieruchomościami należy, w szczególności:
- Prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu, obejmującymi czynności związane z ewidencjonowaniem nieruchomości, zarządzaniem nimi oraz obrotem, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Wydział Organizacyjny lub Wydział Ochrony Środowiska.
- Współpraca z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie gospodarowania nieruchomościami Powiatu.
- Prowadzenie spraw związanych z ustaleniem sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości Skarbu Państwa, oddawanych w użytkowanie wieczyste lub trwały zarząd.
- Ustalanie, naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa.
- Ustalanie i naliczanie pozostałych opłat z tytułu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa obejmującymi m.in. ustalenie wysokości czynszu dzierżawnego, najmu a także opłat z tytułu ustanowionych ograniczonych praw rzeczowych, jak również opłat z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości.
- Opiniowanie podziałów prawnych nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub Powiatu, a które zostały oddane w użytkowanie wieczyste.
- Prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych.
- Prowadzenie postępowań o wydanie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody.
- Prowadzenie postępowań o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu objętych własnością górniczą, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody.
- Prowadzenie postępowań o wydanie zezwolenia na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody.
- Prowadzenie postępowań o zwrot wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej nieruchomości albo części wywłaszczonej nieruchomości lub udziału w tej części.
- Prowadzenie postępowań w sprawie o ustalenie odszkodowania za
- nieruchomości przejęte pod drogi publiczne,
- nieruchomości wywłaszczone,
- udostępnienie nieruchomości,
- szkody powstałe w związku z wykonaniem czynności związanych z konserwacją, remontami oraz usuwaniem awarii ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń, nienależących do części składowych nieruchomości służących do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, a także usuwaniem z gruntu tych ciągów, przewodów, urządzeń i obiektów.
- Prowadzenie spraw przed sądami w postępowaniach wieczysto- księgowych, poprzez m.in.:
- składanie wniosków o założenie ksiąg wieczystych dla nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu,
- przygotowanie wniosków o wpis w księgach wieczystych praw rzeczowych, ograniczonych praw rzeczowych, praw osobistych oraz roszczeń,
- przygotowanie zgody na wykreślenie hipoteki z ksiąg wieczystych,
- występowanie o wykreślenie bezprzedmiotowych wpisów dotyczących wszczęć postępowań związanych z wywłaszczeniem lub scaleniem nieruchomości.
- Zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa i Powiatu przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłacie wierzytelności.
- Podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych. W tym występowanie, w uzgodnieniu z Wydziałem Infrastruktury tut. Urzędu, do Wojewody Pomorskiego o wydanie:
- decyzji komunalizacyjnych, stanowiących o przejściu prawa własności do nieruchomości zajętych pod drogi powiatowe.
- decyzji stanowiących o przejściu z dniem 1 stycznia 1999 roku prawa własności do nieruchomości, zajętych pod drogi powiatowe.
- Składanie wniosku o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej.
- Przygotowanie decyzji związanych z wyrażeniem zgody na nadanie resztówki.
- Prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości.
- Prowadzenie spraw związanych ze stwierdzeniem o wygaśnięciu dotychczasowych decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
- Prowadzenie spraw dotyczących nieodpłatnego przekazywania Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
- Prowadzenie spraw dotyczących orzekania o stwierdzeniu ustanowienia trwałego zarządu nieruchomości przeznaczonych pod drogi krajowe, zarządzanych przez Lasy Państwowe na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych o Autostrad, z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej stała się ostateczna.
- przygotowanie wniosku w sprawie przekazania przez Lasy Państwowe gruntów leśnych lub rolnych znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych, których przeznaczenie zmieniło się na cele nieleśne lub nierolnicze oraz nieprzydatnych dla potrzeb gospodarki leśnej budynków i budowli, wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich w użytkowanie wieczyste osobie prawnej lub użytkowanie innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
- Prowadzenie postępowań o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w oparciu o ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
- Prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przekazaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne Państwu za rentę.
- Występowanie do Agencji Nieruchomości Rolnych o nieodpłatne przekazanie nieruchomości na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi do wykonywania zadań własnych.
- Przygotowanie decyzji w sprawie stwierdzenia nabycia przez Skarb Państwa własności nieruchomości albo prawa użytkowania wieczystego przysługującego dotychczas podmiotowi wykreślonemu z Krajowego Rejestru Sądowego, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.
- Przygotowywanie i prowadzenie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa dla Krajowego Zasobu Nieruchomości, przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa do Krajowego Zasobu Nieruchomości, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca o Krajowym Zasobie Nieruchomości.
- Przygotowywanie decyzji w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu wód, gruntowych pokrytych wodami oraz pozostałych nieruchomości, ustanowionego na rzecz Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz Marszałka Województwa Pomorskiego – w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca Prawo wodne.
- Przygotowywanie decyzji o przejściu z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, do którego nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia o gospodarce nieruchomościami, gruntów pokrytych śródlądowymi wodami płynącymi oraz ich wykreśleniu – w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne.
- Przygotowywanie decyzji o przejściu z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa, do którego nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia o gospodarce nieruchomościami, gruntów zabudowanych urządzeniami wodnymi znajdującymi się poza linią brzegu oraz urządzeń wodnych lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa, wobec których prawa właścicielskie wykonują podmioty, o których mowa w art. 212 ust. 1 ustawy Prawo wodne oraz ich wykreśleniu z zasobu – w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne.
- Wykonywanie w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej prawa pierwokupu w przypadku sprzedaży gruntów pod śródlądowymi wodami stojącymi – w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca Prawo wodne.
- Prowadzenie postępowań o wydanie zezwolenia na:
- zakładanie na obiektach budowlanych elementów trakcji, znaków i sygnałów drogowych lub innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzeń służących do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, a także urządzeń niezbędnych do korzystania z nich,
- urządzanie i utrzymywanie ogólnodostępnego ciągu pieszego, przebiegającego przez prześwity lub podcienia, w obrysie obiektu budowlanego jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody w oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
- Wykonywanie czynności formalno-prawnych związanych wykonywaniem ustawy z dnia 8 lipca 2005 roku o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP.
- Udzielanie informacji i wydawanie zaświadczeń dotyczących objęcia nieruchomości postępowaniem w trybie art. 136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
- Wykonywanie zadań związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności – w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
- Bieżące przekazywanie Wydziałowi Finansowemu informacji o aktualnej wysokości opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu oraz innych opłat z tytułu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa oraz gospodarki nieruchomościami Powiatu – z wyłączeniem zadań realizowanych przez Wydział Organizacyjny.
- Wydawanie zezwoleń na dysponowanie na cele budowlane nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu – z wyłączeniem nieruchomości stanowiących pasy drogowe dróg publicznych oraz nieruchomości gospodarowanych przez Wydział Organizacyjny.
- Udostępnianie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu z przeznaczeniem pod budowę podziemnych, naziemnych i nadziemnych urządzeń infrastruktury technicznej, z wyłączeniem nieruchomości stanowiących pasy drogowe dróg publicznych oraz nieruchomości gospodarowanych przez Wydział Organizacyjny.
- Przeprowadzenie oględzin w terenie i ustalanie stanów faktycznego zagospodarowania nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu w zakresie spraw prowadzonych przez Referat.
- Przygotowywanie wystąpień do Wojewody Pomorskiego o wyrażenie zgody na rozdysponowanie nieruchomości należących do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa w sprawach dotyczących zakresu działania Referatu.
- Wykonywanie czynności formalnych na potrzeby prowadzenia negocjacji w celu ustalenia ceny nabycia/sprzedaży nieruchomości i uzgodnienia warunków transakcji.
- Wykonywanie czynności formalnych na potrzeby rokowań w celu uzgodnienia wysokości i wypłaty odszkodowania przysługującego za działki gruntu wydzielone na wniosek właściciela pod drogi publiczne o kategorii drogi powiatowej i krajowej.
- Sporządzenie protokołów uzgodnień dokumentacji formalno-prawnej na potrzeby zawarcia aktów notarialnych nabycia lub sprzedaży nieruchomości i przedkładanie ich do akceptacji Zespołowi Radców Prawnych oraz Wydziałowi Finansowemu.
- Przygotowywanie dokumentacji formalno-prawnej na potrzeby zawarcia aktów notarialnych nabycia lub sprzedaży nieruchomości, z wyłączeniem zadań realizowanych przez Wydział Organizacyjny.
- Kontrola realizacji umów cywilnoprawnych dotyczących nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa – z wyłączeniem zadań realizowanych przez Wydział Finansowy.
- Opracowywanie sprawozdania z gospodarowania nieruchomościami zasobu Skarbu Państwa dla Wojewody Pomorskiego.
- Przygotowywanie planu wykorzystania zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
- Planowanie i bieżące prowadzenie budżetu Referatu w odniesieniu do zadań własnych Powiatu i zleconych.
- Przygotowanie informacji w zakresie prowadzonych przez Referat spraw w celu sporządzania okresowych sprawozdań do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego z zakresu planowania i realizacji budżetu.
- Przygotowanie zleceń dla rzeczoznawców majątkowych na wykonanie operatów szacunkowych dla potrzeb realizowanych zadań w Referacie.
- Przygotowanie zleceń dla jednostek wykonawstwa geodezyjnego dotyczących opracowań geodezyjnych dla potrzeb realizowanych zadań w Referacie.