Samodzielne stanowisko ds. obsługi Rady Powiatu podlega Sekretarzowi Powiatu i zajmuje się zapewnieniem bieżącej obsługi technicznej Rady Powiatu.
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. obsługi Rady Powiatu należy, w szczególności:
- w zakresie obsługi Rady Powiatu:
- gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych do pracy Rady, Komisji,
- przygotowywanie materiałów na sesje Rady, posiedzenia Komisji,
- protokołowanie sesji Rady, posiedzeń Komisji,
- prowadzenie zbiorów protokołów sesji Rady, posiedzeń Komisji,
- prowadzenie rejestru:
- uchwał Rady,
- wniosków i opinii Komisji,
- interpelacji i wniosków radnych,
- przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady, wniosków Komisji i interpelacji radnych zainteresowanym naczelnikom wydziałów i pracownikom na samodzielnych stanowiskach oraz czuwanie nad terminowym ich załatwianiem,
- przygotowywanie uchwał Rady celem przedłożenia przez Starostę organom nadzoru zgodnie z art. 78 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym.
- przekazywanie materiałów do opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego drogą elektroniczną i prowadzenie zbioru porozumień w sprawach powierzenia zadań innym jednostkom,
- naliczanie diet dla radnych,
- sporządzanie informacji PIT-11 i PIT-R oraz przekazywanie ich drogą elektroniczną do urzędu skarbowego,
- redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie Biura Rady;
- w zakresie prowadzenia prac związanych z nieodpłatną pomocą prawną oraz edukacją prawną, w tym w szczególności:
- bieżąca obsługa organizacyjno – techniczna w zakresie realizacji zadania polegającego na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej na terenie powiatu,
- czynności związane z zawieraniem porozumień z Okręgową Radą Adwokacką i Okręgową Izbą Radców Prawnych na powierzenie punktów NPP i NPO adwokatom i radcom prawnym,
- czynności związane z zawieraniem porozumień z gminami na obszarze powiatu w związku z realizacją zadania, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej,
- przeprowadzenie otwartego konkursu ofert na powierzenie prowadzenia punktów NPP i NPO organizacjom pozarządowym,
- czynności związane z zawieraniem umów z radcami, adwokatami oraz organizacjami pozarządowymi oraz kontrola ich wykonywania,
- prawidłowe i terminowe comiesięczne rozliczanie umów z adwokatami, radcami prawnymi oraz organizacjami pozarządowymi,
- weryfikacja i sprawdzanie pod względem merytorycznym rachunków i faktur dotyczących ponoszonych wydatków z tytułu realizacji zadania, o którym mowa powyżej,
- prawidłowe i terminowe rozliczania dotacji celowej,
- terminowe przygotowywanie dyspozycji płatniczych dotyczących przekazania dotacji dla organizacji pozarządowych, adwokatów i radców prawnych,
- koordynacja i obsługa ministerialnego systemu teleinformatycznego przeznaczonego do obsługi nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej,
- czynności związane z analizą kart pomocy oraz złożonych opinii przy pomocy ministerialnego systemu teleinformatycznego,
- sporządzanie i przekazywanie kwartalnej i rocznej informacji zbiorczej z udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego przy pomocy ministerialnego systemu teleinformatycznego,
- czynności związane z udzieleniem pomocy publicznej rozumianej jako pomocy de minimis,
- zapewnienie warunków materialno – technicznych w lokalach gdzie świadczona jest nieodpłatna pomoc prawna lub nieodpłatne poradnictwo obywatelskie,
- prowadzenie telefonicznej rejestracji wizyt przy pomocy systemu teleinformatycznego,
- redagowanie BIP w zakresie Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego.
- w zakresie prowadzenia rejestrów:
- prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- prowadzenie rejestru petycji.